Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

 


 

Zespoły:

666 XHE
Acid Drinkers
Aggressor
Alastor
Armagedon
Astharoth
Azyl P
Ceti
Citron
Deef
Dragon
Destroyers
Egzekuthor
Exorcist
Fatum
Genoside
Genesis of Aggression
Ghost
Hammer
Hektor
Hellias
Imperator
Kat
Lord Vader
Magnus
Mama
Mech
Merciless Death
Non Iron
Open Fire
Quo Vadis
Slashing Death
Smirnoff
Stos
Super Box
Test Fobii/Kreon
Thrasher Death
TSA
Turbo
Vader
Vincent
VooDoo
Wilczy Pająk
Inne Zespoły
Ówczesne Podziemie


Inne:
Kompilacje
Jarocin
Metalmania
S'thrash'ydło
Artykuły
Media
Gigi
Forum
Zine
Download
Teledyski

 



    O Stronie   Kontakt   Linki   Księga Gości   Co Nowego?   Strona Główna

 

Klub Płytowy Razem

W latach 80-tych ogromną poczytnością i powodzeniem cieszył się tygodnik RAZEM. Jednym z jego atutów, chwytających ówczesną młodzież za serce było zamieszczanie kolorowych plakatów różnych wykonawców. Popyt znacznie przewyższał podaż i często dobre układy z kioskarką pozwalały na zdobycie upragnionego egzemplarza gazety. Poczytność oznaczała sukces finansowy. Dzięki temu sukcesowi powstał projekt utworzenia pod patronatem tygodnika klubu płytowego. Należeliby do niego wybrani czytelnicy (o przynależności miało zadecydować losowanie z nadesłanych ankiet). Przywilejem członka klubu była możliwość zakupu płyt wydawanych przez klub płytowy. Nie była to jednak konieczność (członkowie mieli prawo wybory zakupowanych płyt). Po wyselekcjonowaniu członków Klub rozpoczął działalność. Jednakże selekcja musiała być bardzo surowa, gdyż niewiele osób wysyłających zgłoszenia zostało przyjętych w poczet członków klubu. (np. nikomu z moich licznych znajomych sztuka dostania się do klubu się nie powiodła:-)) Zachodzi pytanie czy Klub Płytowy Razem dobrze przysłużył sie rozwojowi Rocka i Heavy Metalu w Polsce. Na pierwszy rzut oka tak, gdyż powstała platforma, na której zespoły rockowe, nie zawsze przychylnie traktowane przez krajowych wydawców (Tonpress, Pronit, Muza) mogły wydać płyty. Jednakże Klubowi zależało, aby płyty sie sprzedawały, więc musiały to być pozycje uznanych i lubianych wykonawców. I w rezultacie w Klubie nagrywały znane grupy (Republika, Turbo , AzylP , Wolf Spider ). Ogromnym minusem był wąski dostęp do płyt wydawanych w klubie. Śmiem twierdzić, że dzięki temu właśnie skończyła sie kariera wielu grup. Dobitnym przykładem tego był Azyl P . Grupa obydwie swoje płyty długorające wydała dla Klubu. O ile pierwsza była dość popularna, gdyż utwory na niej zawarte były prezentowane w "Przebojach Dwójki", na Liście Przebojów Programu III PR oraz zaprezentowane szerszej publiczności w wydaniu kasetowym, to płyta druga (o wiele dojrzalsza i muzycznie lepsza) zyskała uznanie jedynie wśród wąskiej grupy "metalowych" członków Klubu. Szersza publiczność po prostu do płyty nie dotarła. A właśnie brak zaineresowania płytą był jedną z przyczyn rozpadu zespołu. Taka selekcja wśród fanów nie mogła funkcjonować w obliczu rozwijającego się rynku muzycznego w Polsce i w rezultacie KPR został rozwiązany.


Przeboje Dwójki

Przeboje dwójki był to program telewizyjny, emitowany w latach 80-tych w drugim programie telewizji polskiej od poniedziałku do piątku od godziny 19. Program prowadzony był przez bardzo znanego wówczas prezentera - Krzysztofa Szewczyka (Jarmark). W każdym programie prezentowane były po trzy teledyski (przeważnie dwa zagraniczne i jeden polski), na które widzowie głosowali. Notowania odbywały się co miesiąc. Co roku odbywała się wielka gala, na której występowali laureaci (oczywiście w większości ci polscy). Cechą charakterystyczną był fakt, że teledysków uznanych zespołów często prezentowane były teledyski polskich grup praktycznie nie znanych na rynku muzycznym. Później w większości okazywały się zespołami jednej płyty a częściej jednego nagrania. Wystarczy wymienić takie zespoły jak Meness, Ozzy czy robiącą ogromną "karierę" w tym programie grupę Mama . Oczywiście dużą przychylnością programu cieszył się zespół Azyl P , który zawojował serca widzów przebojem (i teledyskiem) Mała Maggie a później Och Lila. W programie można było zobaczyć również teledyski zespołu Turbo ("Już nie z Tobą" i "Uczą nas"). Popularność programu zaczęła maleć, gdy na antenie telewizji zaczęły pojawiać się inne programy muzyczne prezentujące teledyski.



Lista Przebojów Trójki

Pierwszą audycję listy przebojów Programu III Polskiego Radia nadano w kwietniu 82 roku. Od początku swojego isnienia lista przebojów, była nastawiona na muzykę rockową. Wśród utworów, które znajdywały się na liście sporą część stranowiły mocne rockowe kawałki, zarówno polskich zespołów, jak i zagranicznych gwiazd. Obok takich kapel jak IRON MAIDEN, SAXON czy ACCEPT, na liście furorę robiły utwory TSA . Często pojawiały się również kawałki takich zespołów jak Turbo , Azyl P oraz Fatum . Słuchacze mogli również głosować na mniej znane kapele, dzięki czemu na listę trafiły m.in. nagrania grupy Ozzy ("Budzi mnie bicie serc", "Obcy Kraj, Obce Niebo") oraz zespołu Omen ("Czy są mi dane łzy"). Lista ta jest nadawana do dnia dzisiejszego.




Muzyka Młodych

Muzyka Młodych była to audycja muzyczna Marka Gaszyńskiego na antenie Pr. II Polskiego Radia. Była ona nadawana w latach 80-tych w każdy poniedziałek o godzinie 14. Zwykle podczas tej audycji puszczano w całości płytę heavymetalowego wykonawcy. W styczniu 84 roku Gaszyński zaprosił do współpracy Krzysztofa Brankowskiego z Oleśnicy, który od długiego czasu prowadził korespondencyjną listę Metal Top 20 . Od Lutego 84 Brankowski raz w miesiącu przedstawiał na antenie radia wyniki tej listy. Głosować można było na pięć dowolnych utworów heavyrockowych. Zarówno w audycjach Gaszyńskiego jak i Brankowsikiego, królowały takie kapele jak Metallica, AC/DC, Iron Maiden, Metallica, Judas Priest, Black Sabbath i wiele wiele innych. W Muzyce Młodych i Metal Top 20 zagranicznym kapelom wturowały również polskie zespoły takie jak: Kat , Turbo , TSA , Stos i Open Fire (którego Kris Brankowski był managerem). W Metal Top 20 można było usłyszeć pozdrowienia dla polskich słuchaczy od muzyków z AC/DC, Iron Maiden, Helloween, Running Wild, Kinga Diamonda i innych kapel. Organizowano również plebiscyty na najpopularniejszych wykonawców, nagrania, płyt w historii hard rocka i heavy metalu. Nadsyłano tysiące listów, a pomysł ten wzbudził uznanie i zainteresowanie wśród przedstawicieli wielu mediów. Brankowskiego wsparły III i IV program Polskiego Radia, Telewizyjna Videoteka, „Sztandar Młodych”, „Veto”, „Słowo Powszechne”, „Gazeta Robotnicza”, „Dziennik Ludowy”, „Na Przełaj”, pod uwagę brano kilkuset wykonawców, zespołów, utworów oraz płyt gramofonowych. W kwietniu 90 roku Muzyka Młodych została przeniesiona na Piątek (g. 18:30), a pod koniec czerwca została zdjęta z anteny. W ten sposób polskie radio pozostało bez muzyki heavy metal, która miała przecież tysiące zwolenników. Mimo licznych listów protestacyjnych z uzasadnieniami konieczności obecności audycji metalowej na antenie, audycji nigdy już nie przywrócono. Spis audycji programu Muzyka Młodych




Najlepsze polskie grupy heavy metalowe

Opisana wyżej audycja muzyczna "Muzyka Młodych" przez kilka lat swojego istnienia przeprowadzała coroczne plebiscyty na najlepszy polski zespół heavy metalowy. Oto wyniki głosowania słuchaczy z grudnia 1989 roku:

1.Turbo

2.Kat

3.Dragon

4.Wolf Spider

5.Open Fire

6.Destroyers

7.Vader

8.Hammer

9.Magnus

10.TSA

Jeśli posiadasz zapis wyników podobnego plebiscytu z poprzednich lat proszę o kontakt!

Wyniki tego samego plebiscytu na najpopularniejszą polską grupę w historii muzyki Heavy Metal:

1. Turbo- 70.6 %

2. KAT- 45,9 %

3. Wilczy Pająk- 38,6 %

4. Open Fire- 36,9 %

5. TSA- 25,9 %

6. Dragon- 20,0 %

7. Hammer- 12,3 %

8. Kreon- 9,6 %

9. Destroyer- 8,0 %

10. Stos- 7,2 %

11. Imperator- 2,6 %

12. Lord Vader- 1,9 %

13. VooDoo- 1,4 %

14. Fatum- 1,3 %

15. Thrasher Death- 0,9 %

16. Vader- 0,8 %

17. Jaguar- 0,8 %

18. Haron- 0,5 %

19. Squier- 0,3 %

20. Spider- 0,3 %

głosowało 920 osób

HEAVY METAL ATTACK

Fun Club działający pod koniec lat 80-tych w Szczecinie. Organizował coroczny plebiscyt Metal Top, w którym fani wybierali najlepszy zagraniczny i krajowy album, najlepszy zespół z zagranicy i ze świata, najlepszych debiutantów, rozczarowanie roku, najbardziej udany koncert, przegląd, impreze oraz video-clip danego roku. Ponadto była prowadzona comiesięczna lista przebojów fun clubu oraz mini-konkurs "5 pytań", w którym można było wygrać demówki polskich kapel. Na dodatek Metal Attack Promotion zajmowało się mangamentem i wydawaniem materiałów i kompilacji kapel (m.in. Quo Vadis, Slaughter, włoskie Shizo), organizacją koncetów z cyklu "Metal Attack" w szczecińskim klubie "Słowianin" oraz innych gigów i festiwali. W każdą sobotę pod podanym numerem telefonu można było uzyskać informacje na temat zespołów, koncertów, adresów zinów itp. Do fun clubu można było pisać na adres: Metal Attack Promotion, PO Box 37, 70-961 Szczecin 6.

THRASH'EM ALL

Thrash'em all było swego czasu najpopularniejszym, a także przez pewien czas, jedynym profesjonalnie wydawanym pismem typowo metalowym w naszym kraju. Na początku TA wychodził jako kserowany zine (pierwsze numery w 1987 roku). Pismo było prowadzone przez Mariusza Kmiołka (perkusista zespołu Haron, później także, szef fitmy Carnage i do dzisiaj manager Vader) we współpracy z Przemkiem Nowaczykiem i Rafałem Kwiatkowskim. Czytelnicy mogli zagłębić się w lekturę Thrashexpress- czyli nowinki z metalowego świata, biografie i wywiady z najlepszymi zespołami z kraju i z całego świata, oczywiście recenzje i relacje z koncertów, lista Supermaniac itd. Kmiołek starał się wydawać kolejny numer raz w miesiącu. Od 1989 roku pismo ukazywało się już w formie profesjonalnej, z kolorową okładką, początkowo do nabycia w kilkunastu sklepach muzycznych, fun-clubach itp. na terenie całego kraju,a także poprzez prenumeratę. Doszły rubryki- Demolka (recenzje demówek) oraz humorystyczne- Kurde'm all. Z czasem pismo nabrało kolorów, zmieniła się grafika i format z A5 na A4. Również zawartość na przestrzeni lat nie była już tak samo ciekawa. Thrashem'all utrzymał się na rynku aż do lipca 2008 roku. Oto wyniki zamieszczanego we wczenych numerach plebiscytu Thrash Horses:

1988:


(kliknij żeby powiększyć)

1989:


(kliknij żeby powiększyć)